Wij respecteren uw privacy

Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies, dit gaat om zowel functionele als analytische cookies. De functionele cookies zijn nodig voor een correcte werking van de website, waaronder de winkelwagen. Hiernaast worden nog de analytische cookies toegepast, welke wij gebruiken voor marketing doeleinden en ter verbetering van onze website. Al onze cookies worden anoniem verwerkt.

Klik op "Alles toestaan" om dit te accepteren. Wanneer u kiest voor "Weigeren" zullen alleen de functionele cookies geplaatst worden.

Weigeren
De voordeligste van Nederland voor alle BMW onderdelen!
MENU

Offenga Racing verstevigt leiding kampioenschap

De meest verre race van het NES 500 kampioenschap werd verreden op de Lausitzring. Dit grote circuitcomplex ligt vlakbij de Duits-Poolse grens. Een rit van al snel een uur of 11, maar voor een raceteam is het altijd avontuurlijk om naar plaatsen te gaan waar je nog nooit bent geweest.

De meest verre race van het NES 500 kampioenschap werd verreden op de Lausitzring. Dit grote circuitcomplex ligt vlakbij de Duits-Poolse grens. Een rit van al snel een uur of 11, maar voor een raceteam is het altijd avontuurlijk om naar plaatsen te gaan waar je nog nooit bent geweest. De eerste kwalificatie vond plaats op vrijdagavond. Dominique Kraan en Eric Sliphorst reden deze sessie. Aanvankelijk ging alles van een leien dakje, totdat Eric remde voor een bocht en de auto ineens 180 graden roteerde en achteruit de grindbak in vloog. Dit bleek het resultaat te zijn van een gesneuveld differentieel. Monteurs Marco en Oscar verwisselde in de avond het differentieel voor een verse zodat er de volgende dag weer gereden kon worden.


Tijdens de kwalificatie probeerde Carlo Izelaar en Dominique de BMW uit. De reparatie bleek een succes te zijn en de bolide functioneerde weer prima. Zoals bij alle wedstrijden in 2018 was het ook nu weer stralend weer. Dominique zou voor het eerst dit jaar de start voor zijn rekening nemen. Dit deed hij prima en we waren veilig onderweg. Na een aantal ronden was er een grote rookwolk waarneembaar in de eerste bocht en vertelde Dominique over de radio dat hij grote flatspots op de banden had. In principe kan dit natuurlijk niet in een met ABS uitgeruste auto. De ABS werkte helemaal niet meer. En Dominique kwam binnen voor een pitstop, nieuwe banden en gaf het stuur over aan Eric. Deze reed een hele benzinetank leeg tijdens een vlakke en constante stint. Het radiocontact met de pits was inmiddels ook verbroken, dus het leek de dag te worden van de ‘kleine’ ongemakken. Remmend zonder ABS  communicerend met lichtsignalen, reed Carlo de volgende stint en consolideerde de tweede plaats waar we op lagen. Dominique compenseerde tot slot zijn korte eerste stint en bracht de BMW naar de finish op een tweede plek.