De voordeligste van Nederland voor alle BMW onderdelen!

E23 met M57 530d techniek!

Hier een verslag van deze prachtige motor-ombouw. 3liter Common-rail diesel uit een E39 5-serie in een zeer nette en belastingvrije E23 735i!!

Allereerst hebben we de oorspronkelijke motor en bak uit de E23 gehaald en alle aanbouwdelen zoals koelvloeistoftankjes, beugeltjes, leidingen etc verwijderd. Ook heeft de hydraulische rembekrachtiging plaats gemaakt voor een Vacuüm-bekrachtigd systeem van de E34 M5. Dit pastte vrijwel direct zonder al te veel problemen.

Aangezien de motor en bak uit een Engelse 530d touring is gehaald, moesten we er een motorkabelboom  op zetten van een linksgestuurde E39 530d.  Nu konden we ook mooi even de vlinderklepjes uit het inlaatspruitstuk verwijderen en tevens alle vacuüm- en koelslangen controleren en eventueel voorzien van nieuwe pakkingen.  Ook moest de E39 motor worden voorzien van een andere carterpan, hier is gekozen voor een originele carterpan van een 730d E38 aangezien deze modellen de “bult” oftewel de oliepan aan de voorzijde van het subframe heeft en dit in de E23 ook het geval is. Aanzuigbuis en spatplaat er nieuw in en uiteraard een nieuwe pakking. Daarna was het tijd om de motor en bak in de E23 koets te passen en deze qua aandrijving en hoogte te centreren. Hiervoor maken we altijd een balk met een gat erin dit precies tussen de chassisbalken past en het gat exact om de krukaspoelie past. Hierdoor ben je altijd zeker dat de voorzijde van de motor exact in het midden van de koets ligt. Daarna is het alleen nog een kwestie van de motor op de goede hoogte brengen en de uitgaande as van de automaatbak in de tunnel uit te lijnen. Hierna kon het fabriceren van de motorsteunen beginnen.

Op het subframe hebben we plaats gemaakt voor E39 525tds motorsteunrubbers waarvan de demping door vacuüm van de motor wordt gestuurd. Dit systeem hebben we ook weer als origineel aangelegd. Daarna zijn er pasplaten op de motor gemaakt waar later de uiteindelijke motorsteunen aan vast zijn gelast. Toen deze steunen eenmaal in hun vorm waren gehecht, zijn ze netjes en stevig afgelast en later gepoedercoat. Bij de automaatbak konden we gek genoeg de alu steun van de E39 gebruiken. Deze kwam met een paar kleine aanpassingen perfect uit en daardoor stond de bak ook meteen gecentreerd. Weinig extra werk hier dus.

Toen de motor en bak eenmaal op eigen steunen in de koets stonden, konden we de aanbouwdelen een plek gaan geven. Koelvloeistofreservoir staat op hetzelfde plek als bij een E39.. Links voor de veerpoot waar voorheen de accu stond. (De accu is naar de kofferbak verplaatst). Het brandstoffilter is op een zelfgemaakte beugel aan de linker veerpoot bevestigd en de brandstofkoeler (absoluut nodig bij de common-rail diesel) staat onder het koelvloeistofreservoir en wordt door een kunststof “tunneltje” voorzien van rijwind die tussen de koplampen doorkomt.  Het vacuumreservoir voor aansturing van de variabele turbo is aan de rechter motorsteun opgehangen en voor de intercooler moest het onderste deel van het front eruit gehaald worden. Hier is een nette strip gemaakt met draadeind erin waar de Intercooler aan geschroefd zit. Daarboven staat een E34 radiateur met de originele Automaatkoeler van de 530d eraan bevestigd. Qua koelslangen was het niet echt een probleem. Hier en daar wat aanpassen en verlengen en achter de motor een slang maken die naar de kachelkraan loopt.

Qua elektronica moest er ook een hoop gebeuren. De 530d heeft immers een elektronisch gaspedaal, elektronisch automaatbak en signalen nodig van het ABS systeem. Dit laatste hebben we uit het bestaande programma laten schrijven zodat de motor niet in storing gaat aangezien in de E23 deze signalen niet beschikbaar zijn. Aangezien er toch al een programmeur mee bezig was hebben we meteen gevraagd of hij de startblokkering eruit wilde schrijven en de motor iets meer vermogen wilde geven. Resultaat, ongeveer 220pk en 500Nm koppel. Dit vermogen merk je in de E23 goed…

De Computers, zekeringen en gloeirelais hebben we boven het dashboardkastje gehangen en in het dashboardkastje de OBD2 stekker gemaakt om de auto ten alle tijd te kunnen uitlezen mochten er storingen zijn of later ontstaan. Het elektronische gaspedaal hebben we van een E46 323Ci Automaat  gebruikt aangezien deze zeer compact is en perfect te monteren was op de bodem van de E23. Dit geldt ook voor de automaat- keuzehendel. Dit is een van het type “steptronic” en pastte mooi op de plek van de oorspronkelijke automaathendel die de E23 ooit had. Bij deze uitvoering moest alleen wat meer bekabeling naartoe.

Toen alles op z’n plek zat en de motor z’n eerste diesel verstookt had, was het tijd om het uitlaatsysteem te fabriceren. Dit hebben we van 2,5inch RVS gedaan in combinatie met 2 RVS Simons dempers en zelfgemaakt eindstukken. Vooraan zit een RVS flexibel deel en door dit systeem is de diesel mooi stil en hier geen onderhoud meer! Perfect stukje werk.

Na een aantal uitvoerige proefritten en diverse controles heeft de eigenaar een afspraak bij het RDW gemaakt om de auto te laten (om)keuren. De keurmeesters van RDW Heerenveen waren zeer enthousiast over dit project en het kenteken was dan ook vrij snel in de pocket. Een bevestiging van ons goede werk!

Nadat de eigenaar er een aantal maanden mee gereden had, is de auto opnieuw bij ons aangeboden om de motor en bak eruit te halen en alle onderdelen op te frissen en de auto onder de motorkap opnieuw te laten spuiten. Tevens hebben we een BBS voorspoiler, een set buitenspiegels en een achterspoiler mee laten spuiten. Bij het ontroesten van de kriksteunen kwamen we erachter dat rechtsvoor het scherm aan de onderzijde behoorlijk was doorgeroest, hier is een nieuw stuk ingekomen. ook moest er een stuk in de dorpel gelast worden.

Tijdens deze fase hebben we meteen een zo goed als nieuwe brandstoftank geplaatst en alle overige steunen en subframe laten poedercoaten. Zie foto's

Klant vroeg of we terwijl de motor eruit was ook een elektrische voorverwarmer wilden plaatsen om in de winter de kachel snelle op temperatuur te krijgen. Dit is een exemplaar geworden van een E46 320d. deze wordt door de computer aangestuurd en verwarmd direct het koelwater wat naar de kachel loopt.

Een goed geslaagd project!!.